Draad snijden 

Draad snijden

Een draadtapset in de meest gangbare schroefmaten mag in geen enkele goed uitgeruste hobbymonteurgarage ontbreken: hiermee kan aangetaste schroefdraad worden gered, niet te redden schroefdraad door een nieuwe grotere maat worden vervangen en kunnen zelfgemaakte aanbouwdelen redelijk makkelijk worden voorzien van een binnen- en buitenschroefdraad. Een goede draadtapset bevat drietraps-draadboorsets per maat en draadtap, zodat binnen- en buitenschroefdraden kunnen worden gemaakt. Gewone, eentraps-draadboren zijn geschikt voor het bijsnijden van schroefdraden of voor zacht materiaal.

Belangrijk voor een duurzame nieuwe schroefdraad is altijd het boren van het kerngat in de juiste maat.

Kerngatdiameter metrische ISO-schroefdraad, DIN13
Nominale maat mmStijging mmKerngat mm
M30,52,5
M40,73,3
M50,84,2
M615
M716
M81,256,8
M101,258,8
M101,58,5
M121,510,5
M121,7510,2

 

Let op: Voor de volgende werkzaamheden is een uitgebreide kennis vereist. Mocht je niet over de juiste kwalificaties beschikken, dan adviseren wij je met klem om de werkzaamheden uit te laten voeren in een motorwerkplaats!


Deel 1: Binnenschroefdraad maken – aan de slag

Deel 1, Stap 1: Met een centerpons het midden van het boorgat markeren

Deel 1, Stap 1: Met een centerpons het midden van het boorgat markeren

01 – Markeer gat

Voordat je begint te boren, moet je eerst het midden van het boorgat met een centerpons markeren. Hiervoor plaats je het materiaal op een stevige ondergrond.


Deel 1, Stap 2: Het kerngat moet zeer nauwkeurig worden geboord

Deel 1, Stap 2: Het kerngat moet zeer nauwkeurig worden geboord

02 – Een kerngat boren

Nu ga je boren. Let op een goede uitlijning. Door een scheef boorgat kan het onderdeel definitief onbruikbaar worden. Daarom raden wij je aan om het onderdeel te demonteren en zorgvuldig in een bankschroef of een boorstandaard uit te lijnen. Grotere nieuwe boorgaten moet je eerst met een kleinere of stappenboor voorboren. Zet de boor hiervoor in de machine vast en bevochtig hem met boorolie (of spuitolie), zodat de boor niet oververhit raakt of gloeiend heet wordt. Laat de boor langzaam lopen. Werk het boorgat, indien nodig, hierna met een verzinkboor bij, maar ga met name bij dun materiaal niet te diep.


Deel 1, Stap 3, afb. 1: Altijd langzaam, vloeiend en gecontroleerd werken

Deel 1, Stap 3, afb. 1: Altijd langzaam, vloeiend en gecontroleerd werken

03 – Draad snijden

Kies voor het kerngat de passende draadboor. Drietraps-draadboren zijn bij de schacht met ringen gemarkeerd. 1e tap (een ring - voorsnijder) 2e tap (twee ringen - middensnijder) en nasnijder (zonder ring).

Schroef de draadboor in een geschikte gereedschapshouder, bevochtig hem met boorolie (of spuitolie) en steek hem verticaal in het boorgat.

Nu langzaam de schroefdraad snijden. In zacht materiaal (bijv. aluminium) kan voortdurend worden gewerkt, in hard materiaal (staal, rvs) wordt de draadtap langzaam een volledige omloop vooruit geschroefd, breekt het vijlsel door het terugdraaien met een kwartslag enzovoorts, totdat de draadtap zover als mogelijk in het kerngat is gedraaid.

Deel 1, Stap 3, afb. 2: Altijd langzaam, vloeiend en gecontroleerd werken

Deel 1, Stap 3, afb. 2: Altijd langzaam, vloeiend en gecontroleerd werken

Vloeibaar en gecontroleerd werk

Bij blinde openingen (materiaal is niet volledig doorboord) gaat hij er mogelijk niet tot het einde in. Werk altijd langzaam, vloeiend en gecontroleerd en zorg ervoor dat de draadboor recht in het kerngat gaat.

Als de eerste werkstap is voltooid, draai je de voorsnijder eruit, veeg je de spaanders weg, blaas je de schroefdraad met perslucht uit en draai je de middensnijder (twee ringen) geolied op dezelfde manier in. Maak het boorgat opnieuw schoon en gebruik daarna de geoliede nasnijder (zonder ring). 

Nu kun je de schroef als test indraaien. Als dat niet goed lukt, moet je het gat nog een keer met de nasnijder bijwerken.

In onze sleuteltip Schroeven losdraaien wordt toegelicht hoe je een schroefdraad met een "V-Coil"-schroefdraadreparatieset herstelt.


Deel 2: Buitenschroefdraad maken

Deel 2, Stap 1: Alleen op een afgekante bout kan de draadtap recht worden geplaatst

Deel 2, Stap 1: Alleen op een afgekante bout kan de draadtap recht worden geplaatst

01 – Draadtap

Het maken van een buitenschroefdraad vergt wat meer handigheid en ervaring. Voorwaarde is een ronde bout met een passende diameter. De bout moet bijv. voor een M3-schroefdraad een diameter van 3 mm hebben, M4 = 4 mm, M5 = 5 mm ... 

De bout moet aan het uiteinde licht conisch worden afgekant, bijv. met een vijl. Zonder afkanting kan de draadtap niet worden geplaatst, loopt meteen scheef en vreet zich in het materiaal.

De draadtap wordt geolied, in een gereedschapshouder vastgezet en deze wordt met zijn armen in een hoek van 90 graden ten opzichte van de bout geplaatst. Nu wordt de draadtap in gelijkmatige, langzame bewegingen op de bout gedraaid. 

Let op: Zodra de draadtap scheef loopt, is de schroefdraad onbruikbaar geworden! Ga daarom vooral bij de eerste omlopen zeer geconcentreerd te werk.

Zacht materiaal (aluminium) kan in een keer worden doorgesneden, bij hard materiaal (staal, rvs) wordt het vijlsel na een volledige omloop doorgebroken door het terugdraaien met een kwartslag.


Deel 2, Stap 2: Met een geoliede draadtap kunnen deels beschadigde buitendraden worden bijgesneden

Deel 2, Stap 2: Met een geoliede draadtap kunnen deels beschadigde buitendraden worden bijgesneden

02 – Buitendraad bijsnijden

Als de draadtap aan het uiteinde van de bout is aangekomen, laat je hem nog enkele keren met wat spuitolie op de schroefdraad op en af lopen, om de schroefdraad glad te maken.

Een vervormde, deels beschadigde buitendraad kan weer soepel worden gemaakt door een geoliede draadtap een paar keer op en af over de buitendraad te laten lopen. Zorg er ook hierbij voor dat de draadtap recht op de schroefdraad zit.


Deel 2, Stap 3: Goed voor beschadigde schroefdraden: de draadvijl

Deel 2, Stap 3: Goed voor beschadigde schroefdraden: de draadvijl

03 – Draadvijl

Een vervormde, deels beschadigde buitendraad kan weer soepel worden gemaakt door een geoliede draadtap een paar keer op en af over de buitendraad te laten lopen. Zorg er ook hierbij voor dat de draadtap recht op de schroefdraad zit.

Let op: Het is beter om een draadvijl te gebruiken aangezien de oude schroefdraad hierdoor weer wordt opgelapt, terwijl door de draadtap materiaal wordt weggehaald.


Onze aanbeveling


Het Louis Technisch Centrum

Als je een technische vraag over je motor hebt, neem dan contact op met ons Technisch Centrum. Daar heeft men oneindig veel ervaring, naslagwerken en adressen.

Let op!

Deze tips voor hobbymonteurs vormen algemene handelwijzen die niet van toepassing kunnen zijn op alle voertuigen of alle afzonderlijke onderdelen. Omdat de concrete situatie bij jou ter plaatse sterk kan afwijken, kunnen wij geen aansprakelijkheid aanvaarden voor de toepasselijkheid van de informatie in deze tips voor hobbymonteurs.

Bedankt voor je begrip.

SearchWishlistUser AccountCartArrow LeftArrow RightArrow Right ThinIcon HomeIcon HomeMenuArrowCaret DownCloseResetVISAmatercardpaypalDHLHermesCheckCheck-additionalStarAdd to Shopping Cartchevron-leftchevron-rightSpinnerHeartSyncGiftchevron-upKlarnaGridListFiltersFileImagePdfWordTextExcelPowerpointArchiveCsvAudioVideoCalendar