Motor wassen en verzorgen 

Een fris gepoetste bike is een mooi gezicht, zeker als de motorreiniging dankzij de juiste verzorgingsproducten extra makkelijk is. 

Motor wassen en verzorgen
Louis How To Videos

Let op: De video's zijn in het Duits.

Motorcheck tijdens het wassen

Zeg eens eerlijk: wie is niet blij als hij na gedane arbeid naast een fris gepoetste bike een goed figuur slaat? Ook jij zult zien dat het schoonmaken en onderhouden van je bike met onze producten niet alleen makkelijk is, maar ook leuk kan zijn, zolang een paar dingen in acht worden genomen...

Bij en regelmatig onderhoud van je voertuig gaat het maar voor een klein deel om het behoud van een fraaie look. De ervaren motorrijder grijpt deze gelegenheid altijd aan om te controleren of de 'bok' ook technisch nog in optima forma is. De profieldikte, de bandenspanning, de dikte van de remvoeringen en de spanning van de aandrijfketting worden vanzelfsprekend meteen ook even nagelopen. Zijn er opvallende lekkages bij de motor? Vertonen kabels schuurplekken? Is er sprake van vliegroest op chroomonderdelen of aluminiumcorrosie op de motor? Is er ergens een montagestrip die een trillingsscheurtje begint te vertonen? Zitten alle schroeven vast? Heeft de accu gedemineraliseerd water nodig (niet bij onderhoudsvrije accu's)? Werken alle verlichtingsonderdelen? Zijn het olie- en koelvloeistofpeil in orde? Kijk het liever maar eens na!

Voor een basisreiniging met water en een reinigingsmiddel zoek je een geschikte wasplaats, bijv. bij een tankstation of wasstraat, want in oma's tuin of op de openbare weg is het wassen van een voertuig niet altijd toegestaan. Vermijd wassen in de volle zon en liefst ook op een zanderige ondergrond.

Houd bij gebruik van een stoomreiniger voldoende afstand en richt deze niet rechtstreeks op de lagers, omdat anders vet naar buiten wordt geperst. Ook stekkerverbindingen van de voertuigelektra vertonen na directe stoom vaak lekstroom of contactproblemen.

Let op: De motor moet vóór het wassen afgekoeld zijn.


Onderhouden en reinigen – aan de slag

Stap 1: Gelreinigerdouche

Stap 1: Gelreinigerdouche 

01 – Gelreiniger

Besproei de bike eerst zorgvuldig met een goed reinigingsmiddel. Het beste zijn reinigingsmiddelen in de vorm van gel, omdat deze ook op verticale delen blijven zitten en er niet meteen weer afdruipen. De gelreiniger van Procycle heeft wat dat betreft zijn sporen verdiend. Besproei sterk vervuilde plaatsen op het achterwiel of op de motor extra intensief. De Procycle-drukpompspray heeft zich bewezen als bijzonder snelle en grondige schoonmaakhulp. Vervolgens laat je het reinigingsmiddel volgens de gebruiksaanwijzing inwerken.


Stap 2: Afsponzen

Stap 2: Afsponzen 

02 – Wassen met spons

Neem nu een emmer water en een spons en reinig de machine grondig. Vergeet ook onzichtbare hoekjes en moeilijk bereikbare plaatsen niet. Oefen alleen lichte druk uit, anders kunnen er krassen ontstaan.


Stap 3: Insectenverwijderaar, blokborstel en speciale borstels

Stap 3: Insectenverwijderaar, blokborstel en speciale borstels 

03 – Insectenverwijderaar en speciale borstels

Hardnekkige insectenresten op de koplamp of de toerruit kunnen beter worden verwijderd na gebruik van een insectenverwijderaar. Moeilijk bereikbare delen van de motor (ribben) of de balanshefboom bij de achtervering mogen indien nodig met een borstel worden gereinigd. Voor sterk vervuilde ribben en moeilijk bereikbare plaatsen resp. tussenruimten raden wij de Procycle onderhoudsborstelset aan. Gebruik deze echter niet voor het reinigen van chroomonderdelen en de gevoelige lak van de tank, de zijkanten en de kuip!

Spoel de spons en de borstels regelmatig uit in de emmer, zodat zandkorrels geen kans krijgen om krassen te maken op het oppervlak.


Stap 4: Eventueel velgen schrobben

Stap 4: Eventueel velgen schrobben 

04 – Velgen schrobben

Reinig nu, indien nodig, de velgen. Ga hardnekkig vuil te lijf met de speciale Procycle velgenreiniger. Ook daarbij kun je een borstel gebruiken. Natuurlijk alleen als je geen verchroomde velgen hebt.

Je kunt dan meteen een blik werpen op de remschijven. Als die erg vuil zijn, is het raadzaam om de Procycle remmenreiniger te gebruiken.


Stap 5: Goed afspoelen met veel schoon water

Stap 5: Goed afspoelen met veel schoon water 

05 – Met schoon water afspuiten

Verwijder tot slot met een slang en een grote hoeveelheid schoon water alle restanten van reinigingsmiddelen van de motor. Vooral onbeschermde aluminium onderdelen en schroeven moeten grondig worden afgespoeld, want ook een mild reinigingsmiddel tast deze onderdelen op den duur aan.


Stap 6: Goed afzemen om watervlekken te vermijden

Stap 6: Goed afzemen om watervlekken te vermijden 

06 – Zemen

Wanneer alle onderdelen zijn afgespoeld, wrijf je deze met een zeem droog. Zo voorkom je vegen en watervlekken. Spoel de zeem af en toe uit in schoon water en wring deze stevig uit.


Stap 7, afb. 1: Polijstwas zorgt voor een echte superglans

Stap 7, afb. 1: Polijstwas zorgt voor een echte superglans 

07 – Polijstwas en vliesdoeken

Voor gelakte onderdelen bevelen wij een washoudend onderhoudsmiddel voor lak aan dat niet alleen zorgt voor een perfecte glans, maar ook de lak beschermt tegen omgevingsinvloeden. Vooral middelen die tegelijkertijd reinigen zijn erg praktisch. Hiermee kun je bijvoorbeeld ook het gedeelte onder het zadel of onder de tank schoonvegen. Grote vlakken zijn het beste te bewerken met speciale polijstpads.

Als de lak krassen vertoont, raden wij het gebruik van een speciaal poetsmiddel aan, zoals S100 lak- en kunststofpolish. Deze is voorzien van fijne schuurdeeltjes waarmee je de krassen kunt wegpoetsen. Bij kleine schuurplekjes in de lak kan het S100-krassenpoetsmiddel het laatste redmiddel zijn om een duur bezoek aan de lakwerkplaats te voorkomen. Een washoudend onderhoudsmiddel kan ook geen kwaad voor chroom en blank metaal, op voorwaarde dat de te behandelen oppervlakken niet heet worden. Dit middel beschermt tegen roest en laat water erafdruppelen.

Stap 7, afb. 2: Vliesdoeken tegen krassen tijdens het polijsten

Stap 7, afb. 2: Vliesdoeken tegen krassen tijdens het polijsten 

Melkachtige poetsmiddelen zijn vaak geen goede combinatie met ruwe, enigszins grove plastic onderdelen. In diepergelegen delen kunnen lelijke, witachtige resten achterblijven die later niet meer te verwijderen zijn.

Nadat het poetsmiddel ca. 10 minuten is gedroogd, poets je het met een heel zachte, schone doek of een speciaal vliesdoekje uit. Poets altijd kleine stukjes, liefst in de lengterichting en niet in draaiende bewegingen, want dan is er minder kans op beschadiging!


Stap 8: Kunststofonderhoud met dieptewerking – niet voor voetsteunen en zadel

Stap 8: Kunststofonderhoud met dieptewerking – niet voor voetsteunen en zadel 

08 – Kunststofonderhoud met dieptewerking

De ongelakte kunststof onderdelen wrijf je met een speciaal kunststofonderhoudsmiddel (bijv. Procycle dieptereiniger kunststof) in. Deze beschermt tegen uitdroging en mat worden door zonlicht en omgevingsinvloeden.


Stap 9: Zadelonderhoud

Stap 9: Zadelonderhoud 

09 – Zadelonderhoud

Een zadel van vinyl of leer is het meest gebaat bij een reiniging met S100-zadelonderhoudsmiddel.

Let op: Gebruik geen kunststofonderhoudsmiddel – hierdoor zou het zadel glad en glibberig worden! 


Stap 10, afb. 1: Chroom- & alu-onderdelen zo

Stap 10, afb. 1: Chroom- & alu-onderdelen zo 

10 – Chromen & aluminium onderdelen onderhouden

Chroomonderdelen zoals einddempers, vooral wanneer ze verweerd zijn, zijn effectief te verzorgen met Nevr-Dull-poetswatten of met chroompolish van Procycle. Vergeet daarbij de vorkpoten niet, want vastzittend vuil kan bij het inveren de vorkkeerringen beschadigen.

Stap 10, afb. 2: ... of zo polijsten

Stap 10, afb. 2: ... of zo polijsten 

Chroomonderdelen met oppervlakkige roestvlekken of verkleurd VA wordt daarentegen met Autosol Metal Polish weer helemaal schoon. Onbewerkt gepolijst aluminium glanst weer prachtig na een behandeling met Alu-Magic, bij intensief gebruik zelfs bijna als chroom. Laat de genoemde middelen net als een lakpoetsmiddel een beetje opdrogen en poets ze dan uit.


Stap 11: Multifunctionele olie voor schroefkoppen tegen aluminiumcorrosie en de smering van scharnieren en hendels

Stap 11: Multifunctionele olie voor schroefkoppen tegen aluminiumcorrosie en de smering van scharnieren en hendels 

11 – Multifunctionele olie voor schroefkoppen

Gelakte motoronderdelen moeten met een beetje multifunctionele olie (bijv. WD-40) worden beschermd tegen aluminiumcorrosie. Daarvoor zijn washoudende producten niet geschikt. Die kunnen op termijn door de warmte van de motor tot gele verkleuringen leiden. Ook het carburateurhuis, schroefkoppen en andere verzinkte onderdelen zijn gebaat bij een dun beschermend laagje. Scharnieren en schakel- en remhendels smeer je eveneens na met WD-40. Het is raadzaam om af en toe ook de bowdenkabels aan het stuur te smeren. Gebruik voor moderne teflonkabels nooit olie, maar Procycle bowdenkabelspray.


Stap 12: Eventueel ketting reinigen

Stap 12: Eventueel ketting reinigen

12 – Ketting reinigen

Als de ketting extreem vuil is, gebruik je een kettingreiniger. Spuit de kettingreiniger niet op velgen en banden. Die heb je immers net schoongemaakt. Gebruik bij voorkeur een geschikte ondergrond om te voorkomen dat de vloer vuil wordt. 


Stap 13: Ketting smeren

Stap 13: Ketting smeren 

13 – Ketting smeren

Voordat je de ketting smeert, controleer je of deze droog is. Tot slot spuit je een dun laagje kettingspray op de O-, X- of Z-ringketting. Richt steeds op de binnenkant, zodat het vet langer hecht en er niet bij de eerste rit weer wordt afgeslingerd. Voorkom dat je op de velgen en banden spuit. Als je toch een beetje morst, kun je het vet met een doekje en wat remmenreiniger verwijderen.

Let op: Ga pas rijden nadat de remmenreiniger volledig is verdampt.


Let op: De kettingspeling wordt meestal zittend op de bike gecontroleerd. De ketting mag ongeveer twee vingerbreedten doorhangen bij een ingeveerde, belaste motor. Controleer tot slot of alle restanten reinigingsmiddel, kettingspray en andere smeer- en onderhoudsmiddelen zijn verwijderd van de banden, handgrepen, voetsteunen en remschijven. Wie het onderhoud heeft uitgevoerd in de garage, kan zijn machine het beste nog een keer in het zonlicht zetten om te controleren of er niets is vergeten.


Extra tips voor echte hobbymonteurs

Stickers verwijderen

Als je stickers volledig wilt verwijderen, maak je de dragerfolie voorzichtig (!) met een hete(!)-luchtföhn los. Als er lijmresten over blijven, kun je deze met olie (ook plantaardige olie) of WD-40 bestrijken, de olie laten inwerken en afvegen. Zolang herhalen, totdat alle lijmresten verwijderd zijn.


Onze aanbeveling


Het Louis Technisch Centrum

Als je een technische vraag over je motor hebt, neem dan contact op met ons Technisch Centrum. Daar heeft men oneindig veel ervaring, naslagwerken en adressen.

Let op!

Deze tips voor hobbymonteurs vormen algemene handelwijzen die niet van toepassing kunnen zijn op alle voertuigen of alle afzonderlijke onderdelen. Omdat de concrete situatie bij jou ter plaatse sterk kan afwijken, kunnen wij geen aansprakelijkheid aanvaarden voor de toepasselijkheid van de informatie in deze tips voor hobbymonteurs.

Bedankt voor je begrip.

SearchWishlistUser AccountCartArrow LeftArrow RightArrow Right ThinIcon HomeIcon HomeMenuArrowCaret DownCloseResetVISAmatercardpaypalDHLHermesCheckCheck-additionalStarAdd to Shopping Cartchevron-leftchevron-rightSpinnerHeartSyncGiftchevron-upKlarnaGridListFiltersFileImagePdfWordTextExcelPowerpointArchiveCsvAudioVideoCalendar