Koopadvies: jas en broek

Kleding voor motorrijders: textiel of leer? comfort of veiligheid? een- of tweedelig? Alles wat beginners moeten weten.

Jacke und hose

Jas en broek

De kleding van een motorrijder heeft het niet makkelijk. Het moet de drager niet alleen beschermen tegen de gevolgen van ongewenst contact met de weg. Veel vaker moeten vocht en vuil worden tegengehouden, en moet de drager warm worden gehouden om vervolgens weer genoeg frisse lucht tot het lichaam toe te laten. Bij dit alles mag het niet wapperen, niet knellen en moet het er uiteindelijk ook nog goed uitzien. Geen wonder dat er geen motoroutfit bestaat die in gelijke mate optimaal aan al deze eisen voldoet.

Textiljacke

Textiel

Waterdicht klimaatmembraan, uitneembare thermovoering, veel opbergruimte in de zakken – typisch textielpak. 

Lederjacke

Leer

Sportieve snit, aantrekkelijk model, kneeslider-optie, stretch-inzetstukken – typisch leren motorpak.

Leren motorpak: een- of tweedelig?

Het eendelige pak is een must voor de beginnende motorcoureur. In het dagelijks leven kan een tweedelig pak gemakkelijker worden aangetrokken en is deze vrijwel net zo veilig.

Iedere motorrijder moet dus beslissen welke eigenschappen van jas en broek extra belangrijk voor hem zijn:

Maximale veiligheid tegen vallen?

Dit is met name een kwestie van materiaal. Leer is – bij vergelijkbare prijzen – altijd nog scheur- en slijtvaster dan textiel. Wie dus graag sportief onderweg is, en mogelijk zelfs op een racecircuit wil trainen, moet kiezen voor een leren motorpak. Bovendien vallen leren pakken meestal nauw aansluitend uit, wat ervoor zorgt dat de protectoren ook bij een val niet kunnen verschuiven. Bij het passen voelt het pak vaak onprettig aan. Maar schrik niet! Leer rekt na verloop van tijd uit en past zich aan de drager aan.

Beste comfort voor alledag?

Wie met de motor dagelijks naar het werk rijdt of in de vakantie grote tochten maakt, komt vrijwel niet uit onder een textielpak. In dit geval is met name de bescherming tegen kou en vocht belangrijk, en de mogelijkheid om spullen in het pak op te bergen. De snit van textielpakken is meestal zo comfortabel, dat er ook nog een fleecetrui onder past – prettig voor koude dagen. Klimaatmembranen houden grotendeels regenwater tegen. Ventilatiesystemen zorgen ook op warme dagen voor een aangenaam gevoel.

Let op:
Of het nu gaat om textiel of leer, jas en broek moeten altijd met een rits zijn verbonden. Hoe stabieler, hoe beter. Juist sportieve motorrijders moeten er hierbij op letten dat de rits rond het hele lichaam loopt.

Verbindungsreißverschluss

Niet alle textiel- en slechts weinig leren motorpakken zijn waterdicht. In deze gevallen is het raadzaam extra regenkleding te kopen.

Regenbekleidung

Regenpakken

zijn zowel een- als tweedelig verkrijgbaar. Het is vooral belangrijk dat het regenpak over de normale motorkleding past, correct om de hals sluit en de bewegingsvrijheid op de motor niet beperkt.

Een tip voor het passen: motorkleding moet op de motor passen. Daarom staat in elk Louis-filiaal minimaal één motor waarop je kunt proefzitten.


De wetgever laat ons als motorrijders in hoge mate vrij in hoe wij ons tegen kou, vocht en mogelijke gevolgen van ongevallen moeten beschermen. Alleen in paragraaf 21a van het Duitse wegenverkeersreglement (StVO) worden wij verplicht "tijdens het rijden een geschikte veiligheidshelm te dragen".

De situatie bij het praktische rijexamen ligt wat anders. In dit geval geldt wat in bijlage 7 van de Duitse rijbewijswet (FeV) staat: "Bij examens van de klassen A, A1, A2 en AM moet de kandidaat geschikte motorveiligheidskleding, bestaande uit een passende motorhelm, motorhandschoenen, een nauw aansluitend motorjack, een rugprotector (indien niet in het motorjack geïntegreerd), een motorbroek en motorlaarzen met voldoende enkelbescherming dragen."