Beginnersmotoren: welke motor is de juiste?
De perfecte beginnersmotor bestaat niet. Hiervoor zijn de behoeften van ieder individu te verschillend.
Maar er zijn kenmerken die een motor geschikt maken voor beginners – zie links. Aan de hand van deze kenmerken moet je je bij de keuze van je eerste motor oriënteren. Kort samengevat is een motor extra geschikt voor beginners wanneer er eenvoudig op kan worden gereden en de motor vertrouwen biedt, wanneer de bediening zo weinig mogelijk werk kost en de bestuurder niet onnodig van de weg en van de verkeerssituatie wordt afgeleid.
Dit maakt een motor beginnersvriendelijk:
- Lage zithoogte voor veilig stilstaan.
- Rechtop zitten om ontspannen te rijden en een goed overzicht.
- Hanteerbaar, neutraal stuurgedrag voor snelle uitwijkmanoeuvres en een veilige bochtenligging.
- Zinvol gepositioneerde achteruitkijkspiegel voor een goed zicht naar achteren.
- Grote stuurhoek voor veilig rangeren.
- Goed doseerbare remmen met ABS voor alle gevallen.
- Gelijkmatige vermogensontwikkeling en lichte wisseling van de belasting voor een goede voertuigcontrole.
- Gering gewicht voor een eenvoudige hantering.
Welk type motor voor wie? Vrijwel iedere beginnende motorrijder heeft een bepaalde voorstelling in zijn hoofd: van zichzelf, en van de motor waarop hij wil rijden.
Maar voordat je veel geld voor je droommotor op tafel legt, moet je je afvragen of dat, wat je wilt, echt is waarvan je in werkelijkheid plezier hebt. Voor een grove oriëntatie volgen hieronder de belangrijkste motortypen met de belangrijkste eigenschappen ervan.
Naked Bike / allrounder
Pure motor, van klassiek tot hightech. Vrijwel alle rijschoolmotoren vallen onder deze typen – en terecht. Voordelen: geschikt voor alledag, matige zithoogte, meest relatief geringe gewicht, comfortabele zitpositie met goed overzicht, goede hanteerbaarheid. Nadeel: nauwelijks windbescherming.
Supersportmotor
De snelsten op het racecircuit. Elke dag is zoveel sportiviteit soms problematisch. Voordelen: hoge stabiliteit, nauwkeurig rijgedrag, laag gewicht, prima aërodynamica. Nadelen: relatief hoog zadel, inspannende zitpositie met weinig overzicht, nauwelijks geschikt voor een bijrijder, niet zeer hanteerbaar in het stadsverkeer en op nauwe bergwegen, deels moeilijk te beheersen motorkarakteristiek.
Tourers
Het comfortabele transportvoertuig voor lange trajecten. Voor iedereen die snel een keer naar bijv. Sicilië wil. Voordelen: zeer comfortabele zitpositie, zeer goede windbescherming, zeer geschikt voor bijrijders en lange trajecten. Nadelen: meestal zeer zwaar gewicht, relatief trage hanteerbaarheid, zithoogte + breedte = niets voor personen met korte benen.
Chopper / cruiser
Motorrijden op z'n Amerikaans. Niet snel, maar cool. Heavy metal voor personen met een rustige aard. Voordelen: geringe zithoogte, goed overzicht, ontspannen rijgevoel. Nadelen: passieve zitpositie, weinig voertuigcontrole, meestal zeer zwaar gewicht, trage hanteerbaarheid, vaak matige remmen, weinig vrijheid wat betreft de schuine ligging, geen windbescherming.
Enduro / supermoto
Zonder meer de pleziermotoren voor terreinen en wegen. Ideaal voor beginners die afstand kunnen doen van reiscomfort. Voordelen: zeer actieve, rechte zitpositie, optimale voertuigcontrole, zeer hanteerbaar, zeer licht, goed bestand tegen omvallen. Nadelen: hoog, smal zadel, niet erg geschikt voor bijrijders, niet erg geschikt voor lange trajecten, eencilindermotoren waar je eerst aan moet wennen, geen windbescherming.
Reis-Enduro / crossover
De SUV's op twee wielen. Alleskunners met een enorm breed inzetspectrum van onverharde wegen tot snelwegen. Voordelen: actieve en comfortabele zitpositie, zeer goed overzicht, geschikt voor bijrijders en lange trajecten, optimaal veercomfort, goede hanteerbaarheid. Nadelen: vaak grote zithoogte, hoog zwaartepunt, deels zwaar gewicht.