Helm kopen: zo vind je de juiste motorhelm

der Helm

Het belangrijkste criterium bij de keuze van een helm is de juiste pasvorm!

Ook het meest fantastische design is bijzaak wanneer de helm drukt of te los zit. Dus wanneer de helm de komende jaren je trouwe begeleider moet worden, zet hem dan voor de aankoop op – en wel minimaal een kwartier. Neem ook de tijd om te wennen aan het vizier en de kinriemsluiting. Belangrijk: de helm mag bij een gesloten kinriem nooit van je hoofd kunnen worden getrokken. Bovendien kun je in alle Louis-filialen het gewenste model voor een testrit (maximaal 24 uur) meenemen.

Draag je een bril? Neem deze dan altijd mee wanneer je een nieuwe helm wilt kopen. Want wat heeft de meest comfortabele helm voor nut wanneer de brilpootjes niet tussen hoofd en voering passen.

En nog een belangrijke tip: bescherm je oren! Elke helm produceert meer of minder sterke windgeluiden. Dit betekent extra stress voor de motorrijder en kan uiteindelijk tot gehoorschade leiden. Een ideale bescherming wordt geboden door oordoppen die speciaal voor motorrijders zijn geproduceerd, zoals de Motosafe-serie van Alpine. Hiermee rij je op langere trajecten duidelijk meer ontspannen en raak je minder snel vermoeid.

Ohrstöpsel

Naast de pasvorm speelt ook het gebruiksdoel een belangrijke rol bij de keuze van je hoofdbescherming. Als keuzehulp vind je hieronder een overzicht van de belangrijkste helmvormen:

Integralhelm
Integraalhelm

De meest gebruikte helmvorm. De kinbeugel zorgt voor maximale hoofdbescherming. De aërodynamische vorm maakt deze helmen geschikt voor hoge snelheden. Het brede gebruiksspectrum varieert van de dagelijkse route naar het werk tot aan de rit op het racetraject.

Klapphelm
Systeemhelm

Een variant van de integraalhelm. Deze kan eenvoudiger worden opgezet en is meestal voorzien van een geïntegreerde zonneklep. Door het klapmechanisme is deze helm meestal wat zwaarder. Gebruiksspectrum: alles behalve terreinen en racetrajecten. Extra populair bij rijders van motortochten.

Cross-Endurohelm
Cross-/endurohelm

Voor inspannende acties op terreinen. Crosshelmen bezitten geen vizier; deze zou automatisch alleen maar beslaan. De kinbeugel is ver naar voren getrokken. Een groot scherm beschermt tegen steenslag en modderspatten. Belangrijk op terreinen: een relatief gering gewicht en maximale ventilatie. Daarentegen bezit deze helm een slechte aërodynamica, zodat hierbij ook een veiligheidsbril moet worden gekocht.

Reise-Endurohelm
Reis-endurohelm

Een kruising tussen integraal- en crosshelm, bedoeld voor motorrijders van grote reis-enduro's. Het klapvizier maakt deze helmen bestand tegen slecht weer en lange trajecten, het scherm en kingedeelte zorgen dat uitstapjes op onverharde wegen ook mogelijk zijn.

Jet-Policehelm
Jet-/policehelm

Open helmen zonder kinbeugel. Het is duidelijk dat een open helm nooit de stabiliteit en veiligheid van een integraalhelm kan bieden. Daarentegen zijn open helmen meestal aanzienlijk lichter en bij hoge temperaturen luchtiger. Voor hoge snelheden zijn ze slechts beperkt geschikt.

Halbschalenhelm oder Brainsap
Pothelm/braincap

Met een helm van dit type kun je maar beter niet op het rijexamen verschijnen. Een dergelijke braincap ziet er misschien goed uit, en is op warme dagen ook ongeëvenaard luchtig, maar voldoet echter niet aan de criteria van veiligheidsnorm ECE-22.

Der Helmberater

Zo vind je de perfecte helm

De Louis helmkoopgids leidt je met slechts een paar vragen naar een individueel assortiment helmen die bij je eisen passen.

ECE Prüfzeichen bei Motorradhelm

En welke helm voldoet nu aan de eisen?

Heel eenvoudig: elke helm die volgens de actueel geldende norm ECE-22/05 is goedgekeurd en over een overeenkomstig etiket in bijv. de binnenvoering of op de kinriem beschikt.


De wetgever laat ons als motorrijders in hoge mate vrij in hoe wij ons tegen kou, vocht en mogelijke gevolgen van ongevallen moeten beschermen. Alleen in paragraaf 21a van het Duitse wegenverkeersreglement (StVO) worden wij verplicht "tijdens het rijden een geschikte veiligheidshelm te dragen".

De situatie bij het praktische rijexamen ligt wat anders. In dit geval geldt wat in bijlage 7 van de Duitse rijbewijswet (FeV) staat: "Bij examens van de klassen A, A1, A2 en AM moet de kandidaat geschikte motorveiligheidskleding, bestaande uit een passende motorhelm, motorhandschoenen, een nauw aansluitend motorjack, een rugprotector (indien niet in het motorjack geïntegreerd), een motorbroek en motorlaarzen met voldoende enkelbescherming dragen."